Denne artikkelen er over to måneder gammel, og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Sist oppdatert torsdag, 4 ,feb, 2021 21:24 av Redaksjonen
Trodde du at elbilen du ladet i natt på grønn strøm, og kjørte med til jobb var miljøvennlig? Så feil kan du ta.
Rekordkulde, flere og flere elbiler og forbud mot parafinoppvarming førte de siste dagene til rekordforbruk av strøm. Kullkraftverk, atomkraftverk, og andre fossilbaserte kraftverk har de siste dagene «fylt på» den Norske kraftunderskuddet. Man kan godt si at alle nye elbiler som lades, sørger, sammen med kulden, for norsk storforbruk av langt fra klimavennlig strøm. Mellom klokken 8 og 9 registrerte Statnett ett strømforbruk på 25.146 megawattimer (MWh). Det er 610 MWh mer enn forbruksrekorden som ble satt i januar, i følge Statnett.
Nå går de ut å ber folk om ikke å lade elbilene på morgenen.
En ting er sikkert. Ingen i redaksjonen her kommer til å skaffe elbil. De er rett og slett ikke klimavennlige nok, de kan som nå føre til skyhøye strømregninger, og miljøvennlige er de vel heller ikke, med tanke på hvor mange som ender sine dager på veiene før de er 5 år. Det er den magiske grensen for når en elbil er mer klimavennlig enn en fossilbil. Tar man inn miljøaspektet med utvinning av råstoff til batteriene, og produksjonsprosessen, tviler vi sterkt på at over 5 år er nok for å bli mer miljøvennlige enn en klassisk «fossilbil». De har uansett liten innvirkning på strømprisen.