
Denne artikkelen er over to måneder gammel, og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Sist oppdatert fredag, 24 ,jun, 2022 22:58 av Redaksjonen
Historien om Elvis (Butler) fortelles gjennom det kompliserte forholdet til manageren Tom Parker (Hanks). Filmen utforsker den komplekse dynamikken mellom de to, over en periode på 20 år, fra Elvis’ første opptredener til hans enestående stjernestatus. Sentralt i filmen står også en av de mest betydningsfulle og innflytelsesrike menneskene i Elvis’ liv – Priscilla (Olivia DeJonge).

Baz Luhrmann er en stor Elvis-fan. Noe han prøver å rekonstruere gjennom en film på to timer og førti minutter.
selv om…er hans mest vellykkede på over tjue år.
Manus
Baz Luhrmann, Sam Bromell, Craig Pearce
Regi
Baz Luhrmann
Skuespillere
Austin Butler, Tom Hanks, Olivia DeJonge, Kelvin Harrison Jr., Dacre Montgomery, Kodi Smit-McPhee
Foto
Luhrmann fanger veldig bra opp hvordan Elvis ble et skandaløst, trusefuktende sexsymbol på femtitallet. Han får også med seg de fleste andre høydepunktene i Elvis liv på en grei måte. Elvis sin manager Tom Parker, spilt av Tom Hanks, portretteres som en kynisk, nærmest diabolsk lurendreier med diffus fortid og bred erfaring fra omreisende sirkus og tivolier, og her treffer man ikke langt unna sannheten.
Verre er det med skildringen av «The King». At Luhrmann er en stor Elvis-fan er greit, men hvorfor nærmest forfalske historien? Eller, I beste fall overdramatisere den så til de grader?
Jeg vet ikke hva Luhrmann prøver å fortelle om Elvis Presley med denne filmen, men reklamen for filmen gir inntrykk til de uinnvidde om at den går i dybden.. «Elvis» har en unik innfallsvinkel og personlig særpreg, selv om mye av historien er basert på å spinne ut en detalj til den nesten ugjenkjennelige.

Det er mye ved denne filmen som er genialt, om Elvis hadde vært basert på en fiktiv person, noe den jo ikke er. Det vi får i denne filmen er Baz Luhrmann i full kreativ vigør, som nærmest påberoper filmen å være en biografisk skildring av Elvis liv, men i stedet rekonstrueres en virkelighet i filmen som har lite med den ikoniske artistens liv å gjøre.
I svært mange av historiene som fortelles blir en fjær ikke bare til 10 høns, men hundrevis.
Filmteknisk og dersom man velger å late som at dette er en film om en fiktiv karakter, fortjener filmen en femmer på terningen. Som en film om en historisk person og ikke minst personlighet får filmen nærmest stryk-karakter av meg.
Terningkast 1