Denne artikkelen er over to måneder gammel, og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Sist oppdatert lørdag, 18 ,des, 2021 12:15 av Redaksjonen
Mandag 9. april 2018 skulle besetningen fly medisinsk utstyr fra Oslo lufthavn Gardermoen, til Stavanger lufthavn Sola. Denne turen ble ikke som de hadde tenkt seg.
Ved landingen på Sola kjente fartøyssjefen, i følge havarirapporten, en bevegelse i flyet som får ham til å sjekke om understellet var nede ved å berøre hjulhåndtaket. Deretter foretok han nærmest instinktivt en vanlig
«gear up-bevegelse».
Nesten umiddelbart ble han klar over at han hadde gjort en feil, og beveget
hjulhåndtaket ned igjen, uten at hjulene lot seg felle ut. Fartøysjefen har forklart til havarikommisjonen at når hjulhåndtaket ble flyttet opp, startet den elektriske motoren til understellet med å felle det inn. Da håndtaket ble valgt ned igjen, var det for sent til å hindre at understellet kollapset.
«Det har nok skjedd en glipp i cockpit»
Avdelingsdirektør for luftfart ved Statens havarikommisjon, Kåre Halvorsen.
Havarikommisjonen har ikke funnet feil ved flyets understellsystem som kan forklare hvorfor
ulykken inntraff. Konklusjonen er derfor at understellet var oppe da flyet nådde rullebanen.
Statens havarikommisjon har brukt mer enn tre år på å finne ut hva som er den mest sannsynlige hendingsrekkefølgen, og dermed årsaken til ulykken. I dag kom rapporten, der havarikommisjonen konkluderer med at det sannsynligvis var en menneskelig feil.