Denne artikkelen er over to måneder gammel, og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Sist oppdatert søndag, 24 ,jul, 2022 23:17 av Redaksjonen
Ordførere i seks kommuner på Østlandet vil rasere resten av Valdresbanen, til tross for at en bedrift, Valdresbanen A/S, og en frivillig organisasjon, Nye Valdresbanen, jobber hardt for å bevare denne historiske jernbanestrekningen.
Bakgrunnen er at kraftlinjen mellom Åbjøra i Valdres og Gjøvik i følge nettselskapet Elvia må byttes ut, etter at den ble satt opp for 60–70 år siden. Nå ønsker ordførerne å rive banelegemet som representerer en viktig bit av norsk samferdsels-historie, for å legge strømkabel i jernbanetraseen.
Ola Tore Dokken er ordfører for Senterpartiet i Nordre land, og en av de som ønsker å fjerne samferdsels-historie for blant annet å kunne selge strøm ut fra kommunen. Vi har ønsket å stille noen spørsmål til ordføreren, men han har ikke svart på våre henvendelser. Noen av spørsmålene vi ønsket svar på er gjengitt her:
- Hvordan kan Senterpartiet gå i mot bevaring av kultur-verdier i distriktene?
- Har ordførerens ønske om å ikke bygge kraftlinjer gjennom skog noen sammenheng med mulige egeninteresser, eller kollegers egeninteresser i skogsdriften?
- Hvorfor ønsker ordføreren å velge den klart dyreste løsningen, noe forbrukerne må betale for gjennom økt nettleie?
- Hvorfor virker det som om ordføreren ikke ser verdien Valdresbanen representerer gjennom fremtidig turist-tog og dresin -utleie?
Dette er noen av spørsmålene vi har forsøk å få svar på, men vi har ikke mottatt noe tilsvar på dette. Da saken er såvidt viktige lar vi spørsmålene foreløpig stå åpne, og valgte å publisere saken uten å ha mottatt tilsvar.
Et tilsvar vil naturlig nok publiseres her, når/hvis det kommer.
Mye dyrere, du og jeg må betale
Prosjektleder i Elvia, Jan Olav Grønvold, sier det blir mye dyrere å legge kablene i bakken i stedet for å ha kabler i luften.
Den regningen er det folket som får, om ordførerne får det som de vil.