Partene i busstreiken møtes. Kan det bli en løsning?

Partene i busstreiken møttes for første gang i dag etter den ti dager lange streiken.

Det er ikke noen løsning nå, men partene har vært her siden klokka 12 i dag, og har jobbet godt og konstruktivt i den perioden, sier riksmekler Mats Wilhelm Ruland til NRK, som omtalte denne saken ved 19-tida onsdag.

Da riksmekler Mats Ruland møtte pressen klokka 19 i kveld var han tilbakeholden med å si noe om innholdet i den frivillige meklingen i busskonflikten.

– Men det jobbes konstruktivt, og det er en god og profesjonell tone mellom partene, var budskapet fra riksmekleren.

Innholdet i meklingen er strengt hemmelig, men tilbudet fra arbeidsgiverne inneholdt i følge kilder noe som kunne innfri bussjåførenes hovedkrav, som er en lønn på linje med industriarbeidere.

Dette er de 5 kravene bussjåførene stilte før konflikten startet:

  1. Høyere lønn Bussjåførene krever høyere lønn. I tariffoppgjørene i 2004 og 2006 ble partene enige om å opprette en tariffavtale som skulle gjelde alle bussjåførene, og bussbransjeavtalen kom i 2007. I protokollen etter meklingen i 2006 heter det: «I bussbransjen skal lønnsnivået heves til et nivå mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn». Dette bekreftes i senere protokoller mellom partene, og sist i 2012. Før årets oppgjør var de langt unna. Bare i løpet av de siste tre årene har avstanden i årslønn mellom bussjåfører og industrien økt med 16.000 kroner.
  2. Overtid fra første minutt Bussjåførene krever også at det skal regnes overtid fra første minutt, når bussen er forsinket på slutten av en vakt.
  3. Arbeidstid Bussjåførene krever også bedre arbeidstidsordninger. Det som kalles delte skift, der bussjåførene arbeidsdagen deles i to med en lang ubetalt pause midt på dagen, er utbredt i dag.
  4. Sikkerhet Bussjåførene har også et krav om det skal inn i tariffen at sjåførene skal få nok tid å gå over bussen i sikkerhetssjekken. Sjåføren er lovpålagt å foreta sikkerhetssjekk av bussen, men dette er det ofte ikke satt av nok tid til. I dag må sjåførene gjøre dette på fritiden.
  5. Kompetanse Bussjåførene krever avtaler som sikrer økt kompetanse hos bussjåfører.

Jarle F Reiss
About Nyhetsredaksjonen 112 Articles
Redaktør og Programleder