Denne artikkelen er over to måneder gammel, og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Sist oppdatert onsdag, 18 ,nov, 2020 19:29 av Redaksjonen
FAA-administrator Steve Dickson signerte i dag en ordre som åpner for at Boeing 737 MAX kan gå tilbake til kommersiell tjeneste.
Flytypen fikk flyforbud etter to alvorlige ulykker, og har dermed stått på bakken i lengre tid, og i løpet av denne tiden har FAA i samarbeid med Boeing jobbet med å identifisere og adressere sikkerhetsspørsmål som spilte en rolle i det tragiske tapet av 346 menneskeliv ombord på Lion Air Flight 610 og Ethiopian Airlines Flight 302.
Ulykkene som nesten ble dødsstøtet for Boeing 737 MAX
I 2018 og 2019 inntraff to alvorlige ulykker med flytypen Boeing 737 Max 8.
Begge de to ulykkene skjedde kort tid etter avgang.
Den indonesiske innenriksflygingen Lion Air Flight 610 styrtet 12 minutter etter avgang fra Jakarta 29. oktober 2018. 181 passasjerer og 8 besetningsmedlemmer omkom.
Ethiopian Airlines Flight 302 styrtet seks minutter etter avgang fra Bole internasjonale lufthavn i Etiopia 10. mars 2019. 149 passasjerer og åtte besetningsmedlemmer omkom.
Flyforbudet er opphevet, men med krav til endringer.
I tillegg til å oppheve flyforbudet med flytypen, ha FAA i dag publisert en såkalt Airworthiness Directive som spesifiserer alle designendringer som må gjøres før flyet går tilbake til service. Dette er selve forutsetningen for at flytypen kan komme på vingene igjen. I tillegg har FAA kommet med skjerpede krav for opplæring av mannskapet som skal betjene MAX-flyene.
FAA må godkjenne 737 MAX pilotopplæringsprogramrevisjoner for hvert amerikansk flyselskap som opererer MAX og vil beholde sin myndighet til å utstede luftdyktighetssertifikater og eksportere luftdyktighetssertifikater for alle nye 737 MAX-fly produsert siden FAA utstedte ordren om å sette flytypen på bakken. Videre må flyselskapene som måtte parkere sine MAX-fly, foreta nødvendige oppdaterings og vedlikeholdstiltak for å gjøre de i stand til å fly igjen.
737 MAX er en familie av tomotors kort- og mellomdistanse passasjerfly som er utviklet av amerikanske Boeing Commercial Airplanes. Denne familien er basert på Boeing 737 Next Generation-familien som den erstatter, og representerer den fjerde generasjon av 737-familien. Den viktigste endringen er bruken av større og mer effektive CFM International LEAP-1B-motorer.