Denne artikkelen er over to måneder gammel, og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Flyet som var av typen ATR 72 styrtet rett før landing ved flyplassen i Pokhara.
Flyet er et tomotors turbopropellfly som er produsert av den fransk-italienske flyprodusenten ATR. Flyet skal være 15 år gammelt.
Flyet var på vei fra Kathmandu til Pokhara, som er ett populært utfartssted for ekspedisjoner i Himalaya.
Av de 72 om bord var det 68 passasjerer fra fra India, Russland, Korea, Irland, Argentina, Frankrike, samt en besetning på fire. Femten av passasjerene var utlendinger, opplyser flyselskapet Yeti Airlines. Flyet tilhører det nepalske flyselskapet Yeti Airlines, og styrtet mellom den gamle og nye flyplassen i Pokhara.
Lokale myndigheter melder at det er svært lite sannsynlig at de vil finne overlevende. Ubekreftede meldinger sa at det hadde blitt funnet noen overlevende, og at disse var kjørt til sykehus. Myndighetene bekrefter at 67 personer er bekreftet omkommet.
Nyhetsbyrået AFP News melder imidlertid på Twitter at det skal være observert flere overlevende.
– Vi har sendt noen overlevende til sykehuset for behandling, sier Guradatta Dhakal, myndighetsperson i Kaski distriktet, ifølge AFP.
Talsperson for flyplassen opplyser at redningsaksjonen for de gjenværende fire personene nå er satt på vent, på grunn av mørket, men vil fortsette mandag.
I sosiale medier går denne videoen viralt, og skal vise ulykkesflyet rett før det treffer bakken..
Redningsmannskap skal lenge ha forsøkt å slukke brannen. Det skal vært hundrevis av redningspersonell som arbeidet i det kuperte terrenget der flyet styrtet.
Besetningen hadde sist kontakt med flyplassen klokken 10.50 lokal tid. Årsaken til styrten er foreløpig ukjent.
Populær flytype
ATR 72 er et tomotors turbopropfly med kort rekkevidde, og kan ta opp til 78 passasjerer i vanlig konfigurasjon, og flys av to piloter.
ATR 72 ble utviklet fra ATR 42 for å øke setekapasiteten fra 48 til 78 ved å strekke flykroppen med 4,5 meter (15 fot), øke vingespennet, sette inn kraftigere motorer, og øke drivstoff-kapasiteten med ca 10 prosent. ATR 72 ble annonsert for første gang i 1986, og fløy sin jomfrutur den 27. oktober 1988. Ett år senere, den 27. oktober 1989 ble Finnair det første flyselskapet til å sette flyet i trafikk. Siden da har minst 400 ATR 72 blitt levert over hele verden og med mange i bestilling. SAS, Danish Air Transport, LOT Polish Airlines og SprintAir er noen av selskapene som bruker ATR 72 daglig.
Nepalske flyselskap har flyforbud i EU
Nepalsk flyindustri har lenge slitt med dårlig sikkerhet. EU har lagt ned forbud mot flyginger fra nepalske flyselskaper i sitt luftrom.
Manglende opplæring og vedlikehold av flyene er blant grunnene til den dårlige sikkerheten.