Denne artikkelen er over to måneder gammel, og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Sist oppdatert søndag, 11 ,des, 2022 13:08 av Redaksjonen
Follobanen, som skal halvere reisetiden mellom Ski og Oslo åpnet i dag. Men ikke helt problemfritt.
Fra og med i dag kan reisende glede seg over kortere reisetid mellom Oslo og Ski. Den nye dobbeltsporede jernbanelinjen halverer reisetiden fra 22 til elleve minutter, og knytter bo- og arbeidsområder tettere sammen.
Reisetiden blir også kortere mellom Østfoldbyene og hovedstaden. Den offisielle åpningen er mandag 12. desember når H.M. Kongen klipper snoren og åpner Follobanen på Oslo S. Kongen, Kronprinsen, statsministeren og samferdselsministeren vil være til stede på markeringen, som skal holdes i både Oslo og i Ski.
Åpnet for kjøring i dag, men med «barnesykdommer».
Da den nye Follobanen mellom Ski og Oslo åpnet i dag tidlig var forventningene sog gleden stor. Men allerede søndag formiddag måtte togene kjøre med redusert hastighet på strekningen, da det hadde dukket opp en signalfeil.
Togene fra Ski i retning Oslo måtte dermed, i et kvarters tid like før klokken 10 søndag formiddag, kjøre med redusert hastighet gjennom Blixtunnelen.
Feilen er nå rettet og vi gratulerer med den nye jernbanestrekningen.
Dyr, men nødvendig investering
Anleggsarbeidet begynte i 2010 og har kostet 35 milliarder.
Dobbeltsporet skal dekke behovet for økt kapasitet gjennom «Sørkorridoren», samferdselskorridoren sørover fra Oslo via Akershus og Østfold. Den vil også avlaste trafikken på det gamle sporet, hvor lokal pendlertrafikk fremdeles vil skje.
I tillegg til 22 kilometer dobbeltspor inkluderer prosjektet en totalombygging av Ski stasjon, delvis omlegging av Østfoldbanen, og forberedende arbeider med Bryndiagonalen, en avgrening fra Follobanen til Hovedbanen og godsterminalen på Alnabru.
Dobbeltsporet er en del av InterCity-triangelet og skal kunne kobles med en fremtidig høyhastighetsbane via Göteborg til Kontinentet.
Follobanen omfatter blant annet den 19,5 km lange Blixtunnelen, som er Nordens lengste jernbanetunnel.
Tunnelen er anlagt med to separate løp, noe som skal gi høy driftsstabilitet og god tilgjengelighet for å drive effektivt vedlikehold. Tunnelløpene ble drevet med TBM (tunnelboremaskiner) i tillegg til sprenging.
Follobanen har vært favorisert som «prioritert prosjekt» i Nasjonal transportplan siden 2009.
Det er Norges største samferdselsprosjekt og det eneste med egen post på statsbudsjettet. Kostnadene ble i 2014 anslått til 26 milliarder kroner, men sluttsummen endte på 35 mrd.
Forberedende byggearbeider i tilknytning til Ski stasjon ble igangsatt i 2010. I august 2022 åpnet Ski stasjon etter å ha blitt utvidet med flere spor og plattformer. Forberedende arbeider ved innføringen til Oslo S ble gjennomført i 2013 og 2014.
I juni 2014 avfyrte daværende samferdselsminister Ketil Solvik-Olsen en første salve. Hovedarbeidene ble igangsatt juni 2015.
Bane NOR overtok som tiltakshaver etter Jernbaneverket 1. januar 2017.