Denne artikkelen er over to måneder gammel, og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Sist oppdatert fredag, 17 ,feb, 2023 13:53 av Redaksjonen
Det ble sveitsiske Stadler som skal levere de nye togene til Norge. Selskapet er en av Europas ledende leverandører av tog, og har nylig levert 150 tog av typen Flirt til Norge.
Dette er en festdag. I Norge har vi noen av verdens mest spektakulære togreiser. Med nye fjerntog fra 2027 ligger alt til rette for å ta opplevelsen, komforten og kvaliteten for de reisende til et helt nytt nivå.
Øystein Risan, administrerende direktør i Norske tog AS.
Den nye togtypen FLIRTNEX vil ha både liggestoler, fleksible sovekupeer, bistro, familietilbud og god bagasjeplass. Dette er noen av fasilitetene de reisende kan glede seg til, og som skal bidra til å gjøre tog til den mest attraktive reisemåten i Norge.
Toget skal ikke bare være en transportetappe, men også en opplevelse og et sted hvor du liker å være, sier prosjektleder i Norske tog, Sille Svenkerud Førner.
De nye fjerntogene vil ha en topphastighet på 200 km/t. Hvert togsett vil bestå av åtte vogner med en total kapasitet på opptil 542 sitteplasser per tog. Det kjøpes tog for både elektrifiserte og ikke-elektrifiserte strekninger.
De første togene vil komme til Bergensbanen, og deretter vil du se de nye togene på Sørlandsbanen, Dovrebanen og Nordlandsbanen.
Dette er fordelingen av de nye togene:
- Bergensbanen – 7 tog
- Sørlandsbanen – 3 tog
- Dovrebanen – 3 tog
- Nordlandsbanen – 4 tog
Mer komfort
De nye togene blir mer fleksible med tanke på plass, komfort og bruksmuligheter. Det blir et bredere sovetilbud med både liggestoler, 2-sengskupeer og 4-sengskupeer.
Togene skal settes i produksjon i 2024, og kommer til Norge for testing i 2025. De første togene skal altså først settes i trafikk på Bergensbanen fra 2026, hvor de erstatter tog som nærmer seg slutten av sin levealder.
Sovekupeene vil på dagtid kunne gjøres om til lukkede sittegrupper for både familier og forretningsreisende, og liggestolene vil kunne benyttes hele døgnet, sier Risan.
Nå starter en designprosess hvor Norske tog, sammen med leverandøren, skal gjøre de siste tilpasningene og justeringene før togene settes i produksjon. I denne fasen vil også togoperatørene og andre interessenter bli involvert.
Skår i gleden
De nye togene vil ha en topphastighet på 200 km/t, men publikum kan, slik vi ser det, ikke forvente seg særlig reduserte reisetider, siden banestrekningene i Norge er «plaget» med blant annet skarpe svinger.
Bane Nor, tidligere Jernbaneverket har heller ikke fått tildelt nok penger gjennom årene til særlig utbedring av banestrekningene i Norge, kanskje med unntak av prestisjeprosjekter som Follobanen.