Denne artikkelen er over to måneder gammel, og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Sist oppdatert tirsdag, 31 ,jan, 2023 13:09 av Redaksjonen
Det er varslet prisøkning på opp i mot 20% fra februar. Det er mange «unnskyldninger» dagligvarekjedene og produsentene har for å øke prisene, ikke alle er like gode.
Produsentene øker prisene.
Nortura, som står bak Prior og Gilde, setter opp prisene på kjøtt, og skylder på økte strømpriser. Samtidig ligger det tonnevis av kjøtt på fryselager for å holde prisene kunstig oppe. Dette får nok mange til å spørre seg om ikke kjøttet kunne selges slik at fryselagere kan slås av og på den måten å spare strøm. Da ville prisene på kjøtt gå ned, samtidig som Nortura ville spart masse på strømregningen, og dermed hatt handlerom for å holde prisene der de er, eller kanskje til og med satt de ned.
Dette sier de lite om, og varslet i stedet en kraftig prisøkning på kjøtt, noe som har fått enkelte partier til å ønske å vurdere hvordan tollmuren fungerer. De partiene ønsker nå å gjøre endringer slik at matprisene går ned, og man kan få økt konkurranse. Senterpartiet ønsker ikke engang å vurdere endringer i tollmuren.
Hva med dagligvarekjedene?
En prisundersøkelse viser at prisene går kraftig opp hos Rema og Kiwi. Hos Extra er det bare en liten økning. Verd å merke seg er da at Extra har ligget over konkurrentene i pris på denne handlekurven.
Handlekurven er billigst hos Kiwi akkurat nå, Extra dyrest:
Kiwi: 966,50 kroner
Rema: 968,00 kroner
Extra: 987,01 kroner
Ser man på prisstigningen fra i fjor, ser man at mens Rema og Kiwi har den største økningen på over 120kr, så har Extra kun en prisøkning på i overkant av 25kr.
Likevel er Extra dyrest, selv med den minste prisøkningen.
Kiwi: Prisøkning på 123,90 kroner
Rema: Prisøkning på 125,40 kroner
Extra: Prisøkning på 25,50 kroner
Grandiosa med stor prisøkning
Det er tydelig at Orkla tar sjansen på at Grandiosa selger nesten uansett står så sterkt i folks bevissthet at folk vil ha den nesten uansett hva den koster, sier Gisholt.
Denne frossen-«pizzaen» er et meget sterkt merkenavn, og nærmest blitt en del av hverdagen til folk. Dermed kan Orkla ta en sjanse og øke prisen. Prisen har økt med nærmere 40% , til tross for at det ikke kan ha blitt 40 prosent dyrere å lage pizza i løpet av det siste året. Eller?