Denne artikkelen er over to måneder gammel, og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Sist oppdatert tirsdag, 21 ,jun, 2022 23:33 av Redaksjonen
Norsk Flytekniker Organisasjon (NFO) at de har tatt kontakt med NHO for å starte forhandlinger, etter at NHO varslet lockout tidligere i dag.
Lockout betyr at arbeiderne utestenges fra arbeidet, og er arbeidsgivers «svar» en streik. Lockout benyttes gjerne som virkemiddel for å fremtvinge en løsning på en konflikt.
Det er ikke ofte NHO velger å gå til lockout. De sier selv at en av grunnene til at de gjør det så sjelden, er fordi at de er klar over at det er et alvorlig virkemiddel.
«Når vi velger å gjøre det, så er det fordi vi ser at vi står i en fastlåst situasjon. Vi står overfor langt høyere lønnskrav enn det andre grupper i samfunnet har akseptert».
Administrerende direktør Ole Erik Almlid i NHO til NRK, som omtalte saken først
Ambulansefly tas også ut
Trolig vil alle ambulanseflyene i Norge måtte settes på bakken i løpet av svært kort tid dersom de ikke får tilsyn av flytekniker.
Daglig leder Marius Hansen i Babcock Norden sier i en uttalelse at de beklager at konflikten har nådd dette nivået, og mener det kun dreie seg om timer før ambulansefly må tas ut av tjeneste når lockouten trer i kraft.
Det er Widerøe og Babcock som flyr ambulansetjenester for staten. Dersom disse tjenestene rammes, noe som er nesten garantert ved en lockout, er vi raskt i den situasjonen at liv og helse står på spill, og da er veien svært kort til tvungen lønnsnemnd.
Over 400 flyteknikere kan settes ut av streik og lockout
Fra søndag vil totalt 421 flyteknikere være ute i streik og lockout, blant dem altså 20 flyteknikere som drifter ambulanseflyene i Norge, i følge NTB.
«Dette er et sjeldent virkemiddel vi ikke ofte bruker, men det er et lovlig virkemiddel som vi bruker for få fram alvoret i situasjonen, sa NHO-sjef»
Ole Erik Almlid (NHO) da han møtte pressen i Oslo tirsdag kveld.
Ingen spekulasjon i tvungen lønnsnemnd satt opp mot liv og helse
Almlid avviser at de spekulerer på at det nå skal bli tvungen lønnsnemnd fordi det er fare for liv og helse.
«Dette gjør vi fordi vi står overfor en organisasjon som har kommet med krav som er helt urimelige. De har kommet med krav om 17 prosent lønnsøkning, mens andre har godtatt en lønnsøkning på 3,7 prosent. Dette gjør vi for å fortelle Norsk Flytekniker Organisasjon at nå er det alvor, nå vi vil ha dem tilbake til forhandlingsbordet i reelle forhandlinger.»
Ole Erik Almlid (NHO)
.
Lederen for NFO, Jan Skogseth syns det er spesielt at lockoutvarslet kommer allerede nå.
«Da vi avsluttet dialogen sist søndag, hadde de ikke tid til å møtes på mandag. Da er det spesielt å komme med en lockout i dag. Det er grotesk å gamble med menneskers liv på denne måten.»
Jan Skogseth (NFO).
Helsedepartementet ber om å bli orientert om konsekvensene av en eventuell lockout.
Helsedepartementet har bedt om å bli orientert av Luftambulansetjenesten HF om konsekvenser av en eventuell lockout, og departementet vil deretter oversende informasjonen til Statens helsetilsyn, som på sin side vil vurdere om disse konsekvensene vil medføre fare for liv og helse. Gjør det det, blir det høyst sannsynlig tvungen lønnsnemd.