Denne artikkelen er over to måneder gammel, og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Sist oppdatert torsdag, 21 ,okt, 2021 23:49 av Redaksjonen
Nå starter nye undersøkelser av mordbrannen på Scandinavian Star, en mordbrann som kostet 159 mennesker livet. Dette skjer etter at flere oppsiktsvekkende opplysninger har kommet fram i media, opplysninger som også vi tidligere har skrevet om i en serie artikler.
Den uoppklarte mordbrannen på fergen «Scandinavian Star» i 1990 skal nå på nytt undersøkes. Det har politikerne i det danske Folketinget bestemt.
7. april 1990 oppsto flere branner om bord på danskebåten. Politiet konkluderte med at brannene var påsatt.
Danske Henrik Johansen oppga at han var eier. Men han hadde ikke betalt for skipet da det brant. Og selskapet hans var ikke registrert hos danske myndigheter.
Omregistreringen i skipsregistrene var heller ikke skjedd. Likevel valgte dansk politi å stole på at Johansen var eier og den ansvarlige for skipet.
Dermed fikk Johansen også store skatteavskrivninger på «Scandinavian Star». Forsikringspengene gikk derimot til det amerikanske selskapet SeaEscape som skulle ha solgt skipet.
Johansen ble i 1993 dømt til fengsel i seks måneder som den ansvarlige for manglende sikkerheten om bord.
Investor Henrik Johansen kjøpte Scandinavian Star i 1990.
Henrik Johansen ble sammen med sin kompanjong og kapteinen på skipet dømt til maks-straff for manglende sikkerhet om bord.
I 2016 gjennomgikk norsk politi mordbrannen på nytt.
I den endelige henleggelsen skrev politiet at de ikke hadde vurdert hvem som hadde rederansvaret for skipet, til tross for at heller ikke dansk politi hadde undersøkt dette spørsmålet godt nok.
Johansen har innrømmet utnyttelse av «skattesmutthull».
Den danske avisen Politiken kunne i januar avsløre hva Henrik Johansen fortalte i avhør med norsk politi i 2016. Der erkjente han samarbeid med rederiet SeaEscape om utnytting av det danske skattesystemet.
Han fortalte også at han hadde investert i to andre skip som passiv eier. Selskapene SeaEscape og ISP sto for leie og driften av skipene «Scandinavian Song» og «Sun Fiesta».
I søkelyset er også dansk-amerikaneren Niels-Erik Lund, som tidligere har vært direktør for SeaEscape.
I 1990 var Lund styremedlem og fikk ansvaret for handelen med Johansen. Han skrev under på kontrakter og forsikringsutbetalinger.
Lund sto også som kontaktperson i Bahamas-registeret for «Scandinavian Star» da den brant.
Det er riktig at jeg var oppført som kontaktperson på vegne av SeaEscape. Akkurat som jeg var for alle andre Miami-baserte DFDS- og SeaEscape-fartøyer, selv om jeg ikke var reder