Denne artikkelen er over to måneder gammel, og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Sist oppdatert torsdag, 1 ,okt, 2020 01:39 av Redaksjonen
Partene i busstreiken møttes for første gang i dag etter den ti dager lange streiken.
Det er ikke noen løsning nå, men partene har vært her siden klokka 12 i dag, og har jobbet godt og konstruktivt i den perioden, sier riksmekler Mats Wilhelm Ruland til NRK, som omtalte denne saken ved 19-tida onsdag.
Da riksmekler Mats Ruland møtte pressen klokka 19 i kveld var han tilbakeholden med å si noe om innholdet i den frivillige meklingen i busskonflikten.
– Men det jobbes konstruktivt, og det er en god og profesjonell tone mellom partene, var budskapet fra riksmekleren.
Innholdet i meklingen er strengt hemmelig, men tilbudet fra arbeidsgiverne inneholdt i følge kilder noe som kunne innfri bussjåførenes hovedkrav, som er en lønn på linje med industriarbeidere.
Dette er de 5 kravene bussjåførene stilte før konflikten startet:
- Høyere lønn Bussjåførene krever høyere lønn. I tariffoppgjørene i 2004 og 2006 ble partene enige om å opprette en tariffavtale som skulle gjelde alle bussjåførene, og bussbransjeavtalen kom i 2007. I protokollen etter meklingen i 2006 heter det: «I bussbransjen skal lønnsnivået heves til et nivå mer på linje med gjennomsnittlig industriarbeiderlønn». Dette bekreftes i senere protokoller mellom partene, og sist i 2012. Før årets oppgjør var de langt unna. Bare i løpet av de siste tre årene har avstanden i årslønn mellom bussjåfører og industrien økt med 16.000 kroner.
- Overtid fra første minutt Bussjåførene krever også at det skal regnes overtid fra første minutt, når bussen er forsinket på slutten av en vakt.
- Arbeidstid Bussjåførene krever også bedre arbeidstidsordninger. Det som kalles delte skift, der bussjåførene arbeidsdagen deles i to med en lang ubetalt pause midt på dagen, er utbredt i dag.
- Sikkerhet Bussjåførene har også et krav om det skal inn i tariffen at sjåførene skal få nok tid å gå over bussen i sikkerhetssjekken. Sjåføren er lovpålagt å foreta sikkerhetssjekk av bussen, men dette er det ofte ikke satt av nok tid til. I dag må sjåførene gjøre dette på fritiden.
- Kompetanse Bussjåførene krever avtaler som sikrer økt kompetanse hos bussjåfører.