Denne artikkelen er over to måneder gammel, og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Sist oppdatert mandag, 16 ,jan, 2023 13:31 av Redaksjonen
Klokken 09.30 startet rettssaken etter forliset av KNM «Helge Ingstad». Fregatten kolliderte med tankskipet «Sola TS», 8. november 2018.
Vaktsjefen, som hadde ansvaret på broen under kollisjonen, er den eneste enkeltpersonen på tiltalebenken.
Den tidligere vaktsjefen om bord på KNM «Helge Ingstad» nektet straffskyld da saken mot ham kom opp for Hordaland tingrett mandag.
Han er tiltalt for å ha brutt både den sivile og den militære straffeloven etter at KNM «Helge Ingstad» kolliderte med tankskipet «Sola TS», 8. november 2018.
Ansvaret for sikkerheten på bro tillegges vaktsjef, sa blant annet statsadvokat Benedikte Høgseth i sitt innledningsforedrag.
Aktor mente vaktsjefen hadde handlet i strid med godt sjømannskap.
Hun stilte spørsmål om det er i tråd med god sjømannsskikk ikke å ta i bruk navigasjonshjelpemidler eller senke farten selv når det hadde kommet flere signaler om alvorlig fare for kollisjon. Hun sa videre at vaktsjefen er i samme situasjon som andre båtførere, som kan bli tiltalt. Høgseth viste blant annet til kapteinen på hurtigbåten Sleipner, som ble dømt for uaktsomt å ha forvoldt sjøskade da båten grunnstøtte og 16 mennesker døde i 1999.
Aktor avviser kategorisk at det har vært en større systemsvikt som lå bak ulykken, til tross for Havarikommisjonens konklusjon.
Hun mente det blant annet bygger på en misforståelse av havarikommisjonens rapport om forliset og forslagene om forbedring av Sjøforsvarets rutiner.
Høgseth sa at det i så fall måtte bety at ingen kan straffes for ulykker der havarikommisjonen kommer med råd om tiltak som må gjøres.
Forsvarets innledning
Det er Christian Lundin og Tom Sørum forsvarer den tiltalte vaktsjefen.
– Vi vil hevde at mye av forliset skyldtes systemfeil, sa Lundin innledningsvis.
Han mener det ble begått feil av andre på broen, på tankskipet Sola TS og på sjøtrafikksentralen Fedje VTS.
Han gikk også til angrep på Sjøforsvarets mangel på system for sikkerhet og sa at tiltaltes feil skjedde på grunn av en systemsvikt i Forsvaret.
– Ulykken kunne ha vært unngått hvis de andre involverte hadde gjort som de skulle, sa Lundin.
– Det vi kommer til å ha fokus på er at denne ulykken er et samvirke av årsaker.
– Tilnærmet alt som kunne gå galt, gikk galt samtidig. Tiltalte var bare et lite bidrag i hendelsesforløpet. Det var en rekke sikkerhetsbarrierer utenfor tiltaltes kontroll som gikk galt, sa forsvareren.
Kostbart havari
Saken har fått stor oppmerksomhet blant annet fordi havariet ble så dyrt, men ikke minst fordi det kun er en person som er tiltalt i saken. Mange har sagt at de føler at den tiltalte er utpekt som syndebukk, deriblant flere tillitsvalgte i Forsvaret.
Det er satt av 30 dager til rettssaken i Hordaland tingrett.