Denne artikkelen er over to måneder gammel, og kan derfor inneholde utdatert informasjon.
Sist oppdatert søndag, 25 ,des, 2022 15:35 av Redaksjonen
20. desember stengte Bane NOR den nye Follobanen på grunn av en brann i et teknisk anlegg på Ski stasjon.
Lille julaften oppstod det varmgang og røykutvikling i samme anlegg. Og banen skulle etter planen åpnes igjen 27 desember. Slik blir det ikke.
Strømproblemer og varmgang
Bane NOR har ikke funnet den bakenforliggende årsaken til at dette skjer, og må derfor holde Follobanen stengt enda lenger.
– Det er problemer med strømmen i det nye anlegget. Vi utbedrer skader som anlegget er påført fortløpende, men dessverre, så langt har vi ikke klart å finne den bakenforliggende årsaken til at det oppstår varmgang i anlegget, forklarer Stine Undrum, konserndirektør Utbygging, Bane NOR.
Grundig gjennomgang av anlegget
Våre samarbeidspartnere AGJV, Cowi og Sintef, bistår oss med en grundig gjennomgang av anlegget og vurderer kontinuerlig tiltakene vi må gjøre for å få trafikken i gang igjen. Når det blir, er dessverre for tidlig å si, står det i en pressemelding fra Bane NOR.
– Vi kan ikke annet enn å beklage igjen overfor de reisende. Det er passasjerene det handler om og vi er fryktelig lei oss for at det går ut over dem, sier Undrum.
Redusert togtilbud
Samferdselsdepartementet har bedt om en redegjørelse fra Bane NOR om hvordan togtilbudet til togpassasjerene på Østfoldbanen og Follobanen skal ivaretas fra og med 2. januar 2023.
– Den redegjørelsen skal de få. Vi samarbeider tett med Vy for å få på plass et best mulig rutetilbud fra 2. januar 2023. Inntil videre kjører togene via Østfoldbanen, sier konserndierktøren.
Flere avganger er innstilt, og passasjerene må regne med ca. 11 minutter lenger reisetid på tog R21 og RE20 som skulle kjørt via Follobanen.